S dovolením Jany uveřejňuji kompletně nafocený návod na domácí sýr bez syřidla. Znám recept na výrobu domácího taveného sýru pomocí prášku do pečiva a to z toho důvodu, že jsem kdysi sháněla v malém množství tavící sůl na sýr, pro výrobu sýra taveného. Malé množství bylo minimálně 25 kg a protože nějak podvědomě jsem už tehdy neměla o taveném sýru, potažmo o tavících solích příliš valné mínění, 25 kg bylo opravdu na zkoušku mnoho. A tak jsem si pečlivě přečetla složení tavících solí a zjistila, že jedna z nich není nic jiného, než prášek do pečiva. Zkusila jsem. Sýr se krásně natavil a a zůstal natavený podobně, jako bolševický taveňák. Tvrdý obdélník taveného sýru. Jistojistě tam těch solí patří více, aby z toho bylo jemně mazlavé „Lipno“. Problém je ten, že chuťově je sýr celkem štiplavý, ať dělám tavený z čerstvého či dobře vyzrálého a tak jsem postupně od „tavení“ upustila.
Proto mě tedy zaujal recept Jany, která dělá totéž, nicméně místo prášku používá sodu, kteřážto do tavících solí nepatří a navíc místo sýru tvaroh. Trochu skepticky jsem si řekla, že se do toho pustím. Tvarohu je hodně, mléka také. Tak jsem to zkusila jednou, podruhé, potřetí, počtvrté…. a vždy to bylo výborné. Pak jsem recept nadiktovala Heleně, která má kozy a ta ho udělala z kozího. Prý je to z kozího spíš taveňák, ale prý také moc dobrý.
Tedy – výsledný produkt připomíná a to velmi – supermarketové tvrdé sýry určené na smažení – takové ty levnější. Je velmi, ale velmi podobný neekologickým plátkovým sýrům, takovým, které jsou každý zvlášť zabalené. Chápu, že průmyslově vzít kilo tvarohu, určité množství mnoha druhů solí, chvíli vařit, nalít do formy a šmidlik – je mnohem ekonomicky výhodnější než nechávat zrát a ošetřovat tvrdé sýry. Ovšem na druhou stranu, v domácím provedení je výtěžnost sýru mnohem menší než při výrobě sýra klasického. Což ovšem zákonitě nemusí platit pro výrobu průmyslovou. To je příliš tenký led, na který bych se nerada pouštěla. (Chlorid vápenatý…. atd. atd.)
Nicméně stejně mi to nedalo a našla jsem si v chemii v jídle všechny sýry a prošla si jejich složení.(mimochodem – vřele doporučuji rozkliknout, hlavně pokud máte děti). U absolutní většiny se objevuje jako složení „sýr“, ale to mi nedávalo moc spát, protože pokud znáte chuť skutečného tvrdého sýru a chuť tohoto tvrdého sýru, který je vytvořen pomocí tavidla – nikoli syřidla a tvarohu a máte alespoň ještě trochu citlivé chuťové buňky, je vám to prostě divné :-). A tak jsem zavolala na státní potravinářskou inspekci s dotazem, co se ještě může nazývati „sýrem“ a tam mě velmi milá paní odkázala nikoli do patřičných mezí :-), nýbrž na vyhlášku č. 77/2003
A v této vyhlášce se píše, že sýrem se rozumí
“ mléčný výrobek vyrobený vysrážením mléčné bílkoviny z mléka působením syřidla nebo jiných vhodných koagulačních činidel, prokysáním a oddělením podílu
syrovátky“
tudíž dle mého názoru, vše co z tvarohu jest, sýrem nazývati můžeme. Mimo tavené sýry doporučuji vřele shlédnout složení sýru Leerdamer light , Dorfdamer15% a co je opravdu veselé – etiketa u „sýru eidamského typu Ranco“, kde je psáno: Registrace pro: Výrobky s malým podílem živočišné suroviny. Inu, z čeho asi sýr bude?
Velké množství tvrdých sýrů nemá uvedeno na obalu syřidlo, nicméně jsem se dozvěděla v jedné mlékárně, jejíž sýr nemá syřidlo uvedeno,a který má navíc nálepku klasa a bio , že je to přídatná látka a ty se na obal uvádět nemusejí – což není až zase tak pravda, protože přídatné látky se uvádět musejí všechny kromě těchto – zde zajímavost pro vegetariány – želatina se v ČR nepovažuje za příatnou látku, tudíž nemusí být uvedena na obalu) :
Za přídatné látky se podle české legislativy nepovažují:
-
látky, které jsou samy potravinami (ocet, sůl…)
-
látky, které jsou přirozenými složkami potravin (např. sacharidy)
-
pomocné látky
-
aromatické látky, včetně chininu a kofeinu (požadavky na množství a druhy látek určených k aromatizaci potravin a podmínky jejich použití, požadavky na jejich zdravotní nezávadnost stanoví samostatný právní předpis – vyhláška č. 52/2002 Sb. Tento předpis stanoví i podmínky použití chininu a kofeinu).
-
látky přidávané do potravin za účelem úpravy výživové hodnoty (např. minerály, stopové prvky a vitamíny)
-
látky užívané při výrobě pitné vody
-
tekuté přípravky obsahující pektin, odvozené od sušené jablečné dřeně nebo částí kůry citrusových plodů
-
žvýkačkové báze
-
dextriny určené k výrobě potravin, pražený nebo dextrinovaný škrob, škrob pozměněný působením kyseliny, alkálie nebo amylolytických enzymů, bělené nebo fyzikálně modifikované škroby, pokud jsou určeny k výrobě potravin
-
chlorid amonný
-
krevní plazma, jedlá želatina, bílkovinné hydrolyzáty, aminokyseliny a jejich soli) kromě kyseliny glutamové, glycinu, cystinu a jejich solí), mléčný protein, glutén
-
kaseináty a kasein
-
jedlá sůl
-
inulin
Někdy se stává, že v zahraničí má látka, která se v České republice nepovažuje za přídatnou látku, svůj kód E (např. želatina, polyethylenglykol). Výrobci tak může vzniknout problém s označením. Osobně si myslím, že tím problémem je většinou mířeno do řad výrobců a prodejců, řekla bych, že spotřebitel by většinu věcí, které jsou v zahraničí jako přídatná látka uznány, zkousl jako přídatnou látku i u nás 🙂
A jak tedy na sýr bez syřidla ?
Na tento sýr není potřeba téměř nic – 1 kg tvarohu,1 l mléka, 1 lžičku jedlé sody, 1 lžíci másla – a pak buď kmín, sterilovanou zeleninu, čerstvou zeleninu, hrášek, papriku, vejce na tvrdo …. jak hrdlo ráčí
Postup je následující : Tvaroh vložíme do hrnce a zalijeme mlékem. Přivedeme téměř k varu, aby se tvaroh v mléce jemně natavil. Netrvá to příliš dlouho.
Pak mléko i s tvarohem slijeme – tedy mléko, lépeřečeno spíše syrovátku, protože mléko se srazí. V cedníku nám zbyde natavený tvaroh, který vložíme do hrnce, ve kterém již máme lžíci másla,osolíme, můžeme přidat kmín nebo vlastní koření dle chuti a jedlou sodu. Hmotu v hrnci postupně zahříváme.
Tvaroh se začne postupně tavit. V tuto chvíli už je třeba mít připravenou formičku, teflonovou na biskupský chlebíček, na srnčí hřbet, plastovou krabičku, hrníček – cokoli. A pokud chcete jako já zkusit barevný sýr tupu rolády, je třeba už mít připravený hrášek, kukuřici, kapie na kousky, vejce na tvrdo, vše hezky promíchané a přidat k sýru těsně před naléváním do formy.
Vše je pak nutné nechat uležet do druhého dne v chladu.
7.11.2011 at 13:24
Ahoj
Já udělal sýr bez syřidla taky:))
Mléko dal do varu a přilil do něj acidofida a srazilo se to a přes platno slil a z litru mám hezkej bochníček takového tvaroho sýra,co časem tvrdne…..co jsem to vlastně udělal?:)))
7.11.2011 at 16:16
Zdravím, no takovej hezkej acidofilní tvaroh :-)) a kdyby se ten dal do hrnce s máslem a na něj jedlá soda, asi by z toho vyšel takovej hezkej acidofilní tvrdý sýr :-))
7.11.2011 at 13:48
Tak to je zas perla! Díky moc za parádní rozbor…je fakt, že jsem četla z výživářsky odborných pramenů potěšení nad zavedením níže tučnějších variant tradičních sýrů type Leerdamer a Madeland…no, asi nezapátrali takto do hloubky 🙁
31.5.2019 at 15:06
Teda teta. Po deseti letech kuchařiny mě málo co překvapí, ale tohle je bomba. Jednoduchý, rychlý a levný. A hlavně dobrý…
7.11.2011 at 18:43
„…místo prášku používá sodu, kteřážto do tavících solí nepatří…“ – pokiaľ viem, tak prášok do pečiva = jedlá sóda + škrob + ešte niečo
7.11.2011 at 19:03
Zdravím, to určitě víte správně, ovšem pravděpoobně „to niečo“ bude důležité. Zde je složení tavících solí pro roztíratelné tavené sýry, lze tam i najít složení všech ostatních tavených sýrů. Jistě že to je složení jen jedné firmy, díky které jsem kdysi zjistila, že pro maloodběratele mají nejmenší množství 25 kg a díky které jsem zkusila právě prášek do pečiva. To ostatní, co obsahuje prášek do pečiva na rozdíl od jedlé sody jsou difosforečnany sodné, draselné a vápenaté – jedlá soda je pouze hydrogenuhličitan sodný. A právě tyto difosforečnany mají tento „užitek“
Difosforečnany mají velmi podobné vlastnosti v jejich použití v potravinách. Tyto látky působí jako kypřící látky, stabilizátory a emulgátory. Tyto vlastnosti se využívají ve směsích pro domácí pečení, v tavených sýrech, pekařských výrobcích. Jejich schopnosti zadržovat vodu se využívá při výrobě masných výrobků. Látky nemají nežádoucí účinky. Vysoké dávky ovšem mohou narušit rovnováhu mezi vápníkem a fosforem a zapříčinit odvod potřebného vápníku z těla. V ČR je používání těchto látek v nezbytném množství povoleno. V USA je používání těchto látek rovněž povoleno.
ovšem nejsem chemik, mohu se mýlit, jenom jsem prostě jedlou sodu nikde v tavících solích nenašla, čímž ovšem nepopírám, že tvaroh nataví 🙂
Ještě pro upřesnění dodávám velmi pěkný soubor v pdf, který hezky, především graficky 🙂 rozlišuje aditiva – jedlá soda se na rozdíl od červených fosforečnanů nevyskytuje …soubor k nahlédnutí zde
7.11.2011 at 19:33
@Klára: Neskúšala ste zdravý prášok do pečiva? Predávajú ho v zdravej výžive, neviem síce čo obsahuje, ale je to náhrada za PDP kúpený v normálnom obchode. Teraz sa mi minul, ale keď ho najbližšie budem mať, pozriem zloženie.
7.11.2011 at 20:47
Zdravím na kopec,
pokud by vám ta chemie v sýrech vrtala hlavou, můžete se zeptat přímo odborníka přes éčka, pana Ing. Víta Syrového
http://www.vitsyrovy.cz/kontakt/
Pokud jste o něm neslyšela, je to fakt bezva pán a určitě vám i po telefonu nebo mailu poradí. Původně je chemik a postupem uvědomování si přesedlal na zdravý životní styl bez chemie v jídle atd. atd.
PS: ten zdravý kypřící prášek ze zdravé výživy obsahuje vinný kámen a jedlou sodu plus plnidlo kukuř.škrob
7.11.2011 at 21:48
Díky moc za odkaz, to je milý. Upřímně, mě to ani hlavou tolik nevrtá, já bych jen nerada ze sebe nechala dělat blbce a třeba koupě takového Dorfammeru 15% je na to velmi vhodným kandidátem 🙂
1.12.2014 at 0:40
Dobrý den na kopci.
Zkoušela jsem s kamarádkami sýr bez syřidla a všichni jsme dopadli stejně, Tvaroh se nám nenatavil. Přesto že jsme se všechny drželi přesně receptu, nevíme kde děláme chybu. Mohla byste mi poradit? s pozdravem
7.11.2011 at 19:35
Inak zabudla som dodať, že syr vyzerá prudko jedlý a určite ho vyskúšam. S tou zeleninkou je priam excelentný.
7.11.2011 at 23:53
Brilantní úvod. Díky za něj.
8.11.2011 at 15:03
My díky a hezký den!
8.11.2011 at 9:12
Dobrý den,
ještě něco málo podkladů k „ÉČKŮM“. Na stránkách firmy Bionebio se necá k náhledu stahnou kniha Víme co jíme? ….http://www.bionebio.cz/biopotraviny/ecka
Sýr rozhodně zkusím a děkuji za spoustu úžasných věcí a informací na Vašich stránkách
8.11.2011 at 15:01
Bezva, díky za tip. My jí máme už x let doma papírovou a uznávám, je příjemné si přečíst o každém aditivu stránku na papíře. Není to tam zjednodušené a jsou popsané souvislosti. Hezký den…
8.11.2011 at 10:16
mňam,úžasně vypadá a určitě i chutná
8.11.2011 at 20:15
Ahoj, po přečtení dnešního příspěvku jsem neodolala a zkusila si doma vyrobit domácí sýr dle vašeho návodu.Před chvilkou jsem sýr dodělala a teď budu celou noc napjatě čekat, jaký vlastně ráno bude.Hrozně se na něj těsím :-)Jelikož bydlím ve městě, zkusila jsem to udělat z plnotučného mléka co kolem rozváží jeden farmář a obyčejného polotučného tvarohu. Postupovala přesně podle návodu, na první pohled můj sýr není tak krásně žlutý jako ten váš a jak bude chutnat napíšu zítra.Ještě mám jeden dotaz z výroby mi zbyla syrovátka(ale nejsem si tím jistá), nevite co s ni?
8.11.2011 at 20:47
Nevadí, nechte chvilku uzrát, on malinko zežloutne. Tak, hlavně je důležité si uvědomit, že jako každá věc, co člověk dělá, snoubí se se zručností až opakováním :-)). Takže já například jednou udělala málo slaný,nebyl tak dobrý jako osolený. S vejci a zeleninou bezvadný, s kmínem taky moc dobrý.
Se syrovátkou – ano, je to syrovátka, trochu hodnotnější, to mléko se nevysráží úplně. Můžet jí 1)vypít- pozor, neplést si s dokonalým nápojem pro kulturisty 🙂 sušenou syrovátkou, ta má jiné složení. Tato, co máte doma, to jsou samé sacharidy, ovšem také minerály a je ohromně výživná. Doporučuji v tomto případě dát vychladit. 2) si můžete udělat bezvadnou koupel obličeje a rukou – Bože, proč já na to pořád nějak nenacházím prostor? :-))) 3) můžete z ní udělat sýr mysost –bude ho hodně málo, ale bude. Je potřeba do něj přidat třeba 100 ml mléka nebo smetany na to množství syrovátky co máte. Nakonec vám vznikne třeba 100g možná, možná taky méně .-), navíc vám možná nebude chutnat, u nás doma je to 5:1 v neprospěch sýra :-). Pak s tím občas někdo něco zadělává, nalévá slepicím. Většina lidí to vylije, ale je to škoda. No a 4) existuje ještě jeden sýr, není to úplně mysost. Nalijete do syrovátky třeba 1l mléka a také vyváříte, ale nevyvaříte, nýbrž na konci vaření slijete přes plátno a vznikne vám malé množství tvarohu, velmi specifické chuti. Smícháte se stejným množstvím másla a utřete. Vypracujete do koláčku a dáte do lednice. Přidat také citron. Je to krémový sýr.
Tak hodně štěstí a budu ráda, když napíšete, jak se sýr povedl. díky.
9.11.2011 at 19:58
Zdravím na kopec
dneska jsme ke snídani měli můj včerejší sýr a popravdě byl moc dobrý. Chutí i kozistencí mi trochu připomínal eidam, ale narozdíl od něho byl jemnější. Je pravda, že na poprvé se mi tam vloudila chybka a to taková, že jsem ho hodně okořenila. Ale u mě to jen znamená, že ho zkusím znova a pro příště vím, že s kořením mám víc šetřit. Zítra až přijede mlíkař k nám tak, místo obvyklého litru budu kupovat tři 🙂
Ochutnala jsem tu syrovátku co zbyla po výrobě, ale mě nechutná a na výrobu mysost jsem si netroufla. Hledala jsem po internetu a našla recept na syrovátkový chléb, který už mi kyne.
9.11.2011 at 20:01
Zkuste udělat ricottu. Ohřejte syrovátku na 90°C (pokud máte trochu buttermilchu tak ho při 75°C přidejte)a přidejte trochu kyseliny citronové. Při 92°C se vám začnou vytvářet vločky ricotty. Seberte je sítkem do sýrařské plachetky a nechte odkapat. Z 25 litrů uděláte cca. 1,5kg ricotty.
9.11.2011 at 20:29
MIlane, díky za váš recept na ricotu, zkoušela jsem jí víceméně intuitivně, když jsem nechtěla vyvařovat na mysost, nikdy přesně podle teplot. Zkusím, udělám, těším se – díky 🙂 a hezký čas v ČR
11.11.2011 at 8:06
domácu Ricotu robievam tiež a fascinuje ma na nej neuveriteľne krásna vôňa. Kupovaná sa tomu nedokáže ani zďaleka priblížiť.
29.6.2012 at 16:35
Zdravím 🙂 měla bych dotaz k té ricottě, dá se udělat i ze syrovátky, jak se vyrábí sýr z čerstvého mléka pomocí syřidla, nebo jen z té z kysaného mléka, když se dělá tvaroh? Díky
9.11.2011 at 10:39
Jů, tak tohle je velikej mazec, to určitě vyzkouší i já, zgruntu lenivej a městskej člověk 🙂 A díky moc za ten úvod, to mě opravdu (ne)mile překvapilo. Můj muž si sice bude klepat na čelo, ale vaše fotky a krásný postup mě tak nalákali, že klidně risknu i to, že si o mě mí nejbližší budou myslet, že už jsem se vážně dokonale zbláznila 🙂
9.11.2011 at 20:04
tak já zkusila a vzhledem k tomu že jsem nedočkavá, tak jsem zakrojila už po 4 hodinách 🙂 a super! vyzkoušela jsem zatím jen se solí, půlku jsem teď ještě zkusila naložit do hodně osolené syrovátky. Rozhodně budu experimentovat dál i s kořením. Navíc, jako čerstvá maminka nespavého miminka oceňuju, že je to fakt rychlý:)
Díky moc za skvělé recepisy a vůbec za celé stránky:))))
9.11.2011 at 20:28
Díky všem za moc milé komentáře, po pravdě patří díky Janě, která mě na recept navedla a díky jí moc za to !!!
11.11.2011 at 18:28
@Klára: Takže také děkuji. Je to ale zásluha hlavně Kláry, která ten můj recept takto krásně popsala,doplnila další informace, nafotila, vyzkoušela, doporučila….. a přišla i na další varianty ochucení, které jsem ani já nezkoušela a určitě v nejbližší době vyzkouším (jako roláda s vajíčky, zeleninou…). Já mám vyzkoušenu variantu na „zjemnění“ sýra např. takovou, že se přidá při zahřívání natavené hmoty k máslu ještě sladká smetana (+ pro chuť nahrubo drcený barevný pepř). A jak tak pročítám ty komentáře, příspěvky, určitě se výroba tohoto sýra „dotáhne“ k dokonalosti a to opravdu hlavně díky Kláře a jejím superstránkám.
11.11.2011 at 15:24
Zdravím, tak nevím co jsem udělal špatně, ale už při dostávaní tvarohu k varu se mně syrovátka neodělovala od mléka. Ze 2kg tvarohu se udělalo něco přes 1kg hmoty co vrže mezi zubama. Hmota nešla nalívat do tvořítek. Co jsem mohl udělat za chybu?
Tvaroh byl domácí poloučný a mléko plnotučné.
Díky.
PS. Jinač máslo, tvaroh podle vašich navodů dopadli výborně.
11.11.2011 at 16:00
Hm, jen doplňující otázka – máte svůj tvaroh? nebo domácí kupovaný ? Mě se zatím nestalo a tak podotýkám, že spekuluji…. napadají mě tři věci 1) bylo málo nataveno- hmota se musí začít již v hrnci tavit – po vložení na máslo a přidání jedlé sody. pokud toto padá, tak 2) tvaroh byl udělaný ze syřidla a nikoli pomocí syrovátky, tudíž nemusel dostatečně prokysat a to by i ukazovalo na to, že se po nalití mléka na tvaroh mléko následně nesrazilo a neoddělila se syrovátka. A pokud by ani toto nebyla pravda, pak poslední možnost 3) vidím v tvarohu, který je udělaný z málo tučného mléka, jestli je z odstředěného mléka, nebo hodně sebraného – v zimě se sebere fakt dost, tak sýry z něj udělané vržou, jsou prostě takové hubené. Tak to je třetí možnost. Já dělala ale také i z trochu sebraného a vyšlo to. Pokud by to byla možnost první, že je to málo natavené, dá se tomu ještě pomoci. Dát ještě jednou do hrnce s trochou másla a přisypat jedlou sodu a nechat natavit. V každém případě to zkusím a napíšu – zkusím hodně hubený tvaroh.
11.11.2011 at 17:49
Děkuji za bleskovou odpověď. Tvaroh byl dělany doma pomocí siřidla a tudíž si i myslím, že to je druhá možnost. Za startér byla použitá zakysaná smetana nevalné značky. Málo tučný tvaroh si myslím, že padá. Opravdu půlka mléka nebylo sebrano vůbec a mléko je od naší jersey. Příště to udělám z tvarohu, který je udělaný klasicky.
Ještě jednou díky za odpověď.
14.11.2011 at 9:00
U nas je tento syr take moc oblibeny – vyborny je i nakrajeny na kosticky a nalozeny do oleje s cesnekem a bylinama – treba na topinky z plotny nema chybu 🙂
11.1.2012 at 15:10
Zdravím všechny diskutující!Mám dotaz k původu receptu na tvrdý sýr.Ptám se proto,že jsem byla před třemi lety na Ukrajině u příbuzných a recept jsem si od nich přivezla.Mají ho od nás nebo my od nich?A nebo vznikl nezávisle.Na tom však nesejde-stajně chutná skvěle!Agnes
26.1.2012 at 19:41
Nevím, odkud recept pochází. Získala jsem ho náhodou od známého (který sýr takto vyrábí už léta a prý ho tak dělávala už i jeho máma) a předala jsem ho Kláře. Já sama ho takto dělám min. 5 let, před tím jsem dělala sýr jen s pomocí syřidel. Způsob výroby z tvarohu a bez syřidel jsem také neznala. Bydlím na rozhraní Klatovska a Domažlicka, tak nevím, zda-li je to nějaký recept ze zdejšího kraje nebo odněkud převzatý, či až z ciziny???? Možná se někdo ozve a původu receptu se dopátráme ….. Všechny zdravím. Jana
11.1.2012 at 15:12
Zdravím všechny diskutující!Mám dotaz o původu receptu.Agnes
28.2.2012 at 22:25
K taveným sýrům doma – narazila jsem na toto: http://www.ekokoza.cz/eshop/Potreby,pro,vyrobu,syru/Syridla,a,kultury/Karagenan.html nicméně po zapátrání v googlu a seznamech éček mě přešla stejně chuť, ale napadlo mě, co to vyzkoušet podobně, ale za použití např. agaru, to by snad mohlo fungovat..?! při nejbližší vhodné příležitosti to prostě musím vyzkoušet, nemůže se snad stát nic horšího, než že vyrobím sýrové želé!
8.3.2012 at 20:40
Mam nastrouhany tvrdy syr mazolelu v mrazaku a zkousela jsem delat taveny syr.Delala jsem to ve vodni lazni a byl trochu tuzsi.Bydlim v Texasu a zde se tavene syry neprodavaji v takovem mnozstvi.Dostane se Smejici krava s ruznymi prichutemi.Budu jeste experimentovat.Objevila jsem tu strank patranim a je to vyborne.dik. Marcela
11.3.2012 at 11:18
Bezvadný, zdravíme za oceán:-)). Parádní, jestli vám to funguje a stránky jsou nápomocné!!! hezký den
12.3.2012 at 11:10
Dobrý den,
chvalím a zeptám se proč se mi tvaroh a mléko při zahřátí nesrazilo ?
12.3.2012 at 15:17
To je mnoho věcí, kyselost mléka asi není dostatečná, ale píšete k sýru, myslíte tedy po zasýření, nebo se jedná o tvaroh zaočkovaný syrovátkou? A měl jste mléko zaočkované syrovátkou? To dle toho, co napíšete, od toho se dá už pak odpíchnout.
13.3.2012 at 9:30
Tvaroh sem dal do mléka a vařil.
12.3.2012 at 22:57
Zkusili jsme to dnes vecer podle vaseho receptu, jedina prisada byla sul s bylinkami. Doma mi pani domaci rekla – zkus to jak chces, jen nas to nenut jist. A vysledek ? I nase pubertalni cast rodiny se olizovala, sotva jsem to “ nalil“ do formy. Uspech se dostavil na prvni pokus. A to malokdy. Zdravim na kopec.
13.3.2012 at 12:41
Dobrý den,
chtěla jsem se zeptat nakolik se má natavený tvaroh s mlékem slít. Má se slít hodně?
Zkoušeli jsme sýr a byl moc řídký, prostě neztuhl. Bylo to tím, že jsme málo slili?
Jinak ze syrovátky jsme zkusili ricottu a ta se povedla.
13.3.2012 at 18:35
@stematanka: Dobrý den, zdravím Vaše úžasné stránky, sýr byl moc dobrý, můžu vás poprosit o recept na ricottu. Díky :-))
29.3.2012 at 19:17
Zdravím na kopec!
Včera jsem se pustila do výroby tohoto sýra a je to paráda – úplně jednoduché a za deset minutek hotové..no, až na můj výsledný bochánek sýra:-) Řekla bych, že jsem ho na konci úplně přehřála, protože má konzistenci i chuť mozarely (dělala jsem jen se solí a sodou)..zítra půjde na pizzu! Jak moc se má tvaroh se sodou ohřát? Asi nemá vařit, co..:-) Děkuji
5.4.2012 at 8:39
Tak nevím, kde dělám chybu. Mám takový pocit, že čím jednodušší recept, tím hůř pro mě. První pokus úplně špatně, druhý – mléko s tvarohem se krásně srazí, ale do poměrně velkých hrud – ne tak na jemno, jako to máte na obrázku. Když pak přidám máslo a sodu, začně to mírně pěnit, ale hrozně špatně se to taví. Vzala jsem na to pak i metlu, ale pořád jsem tam měla menší kousky toho nataveného tvarohu. Po nalití a zchladnutí přes noc to rozhodně nemá konzistenci tvrdšího sýra, je to spíš takový taveňák na namazání, nedrží tvar a rozhodně se nedá strouhat. Postup čtu stále dokola, ale nevím, čeho se chytit. Většina zde píše jak to jednoduché, dobré a vůbec samá pozitiva. Mně to taky přijde jednoduché, ALE!!! Jak se k takovému dobrému sýru bez syřidla dopracovat?
5.4.2012 at 11:52
Jen abych vás trochu utěšila, už jsem tenhle sýr dělala víckrát (v řádech max desítek, rozhodně ne víc než 30x řekněme) a pokaždý má jinou konzistenci. Často taveňák – jak píšete, méně často povedený docela tvrdý i vhodný ke strouhání. Já vám tedy neporadím, od toho jsou tady jiní, jen vás chci potěšit, abyste si nepřipadala tak sama :o) Jinak nezdary přisuzuju tomu, že mám pokaždé jiný tvaroh – to jest nemám vždy dobrou syrovátku na zaočkování, někdy kysne mléko samovolně a někdy z pasterizovaného, někdy z nepasterizovaného mléka… Takže závěr, rozhodně to není tím, že bychom byly nešikovné :o)))))))))))))
5.4.2012 at 12:57
Tak to jste mě uklidnila a opravdu potěšila 🙂 Já mám tvaroh vždy z nepasterovaného, většinou ani smetanu nesbírám, zaočkovaný podle rady Kláry syrovátkou a už jsem i vychytila poměr, takže mě to opravdu kysne do druhého dne. No nevadí, budu zkoušet, i když přiznám se, že chuť mnou vyrobeného měkkého sýra mě nijak neoslnila, to si radši dám na chleba samotný tvaroh. Ale strašně ráda bych dosáhla tvrdého sýru na strouhání během 10 min.! Každopádně díky moc za podporu, vždycky je lepší vědět, že v tom člověk není sám 🙂
5.4.2012 at 13:14
No Hanko, mně se tvaroh zase tak moc nesrazí. Zatím jsem zjistila jediné- pokud ho vařím v syrovátce a nikoli v plnotučném mléce, sýr se nepovede. Povede se fakt jen pokud vařím v mléce. To je zatím zásadní zkušenost. Dnes mám hodně tvarohu, tak to zkusím zkazit 🙂
5.4.2012 at 13:37
@Klára: No tak to jsem zvědavá, jestli se vám to povede 🙂 Mně to teda ani nenapadlo dělat v syrovátce, plnotučný tvaroh svařím v plnotučném mléce, ale během chvilky mám velký hroudy, které pak už nerozpojím.
5.4.2012 at 13:40
Jasně, to jsem jen psala svou zkušenost, pro toho, kdo by chtěl třeba někdy šetřit jako já :). Hanko, já tam mám taky hroudy docela, ale po chvíli se na másle s tou sodou krásně roztaví. Zkusím a napíšu ještě mě napadlo – mrkněte se na složení vaší jedlý sody, jestli je to fakt jen soda, protože stačí něco navíc, jako u prášku do pečiva a je to v čudu, raděj to zkoukněte, tak , pro jistotu 🙂
5.4.2012 at 15:29
@Klára: Tak jak přijdu domů, hned se podívám, to by taky mohl být důvod, je fakt, že jsem koupila pytlík a nějak víc ho nezkoumala.
6.4.2012 at 12:02
Tak včera večer se veškerá má naděje, že to není rukama, ale špatnou sodou rozplynula. Soda bohužel (nebo bohudík?) je opravdu jen soda.
7.4.2012 at 21:39
Hanko, tak až dnes večer. Ještě i s čelovkou, protože nemám nad kamnama světlo a foťák to při světle z kuchyně nebral. Tak – nandání tvarohu do mléka- tvaroh jsem natočila i samotný, abyste viděla, že dnešní je nedokapaný, dost řídký, tudíž výtěžnost je asi dost jiná než jindy, kdy je tvaroh tuhší. Přivést do horka, kdy začíná být tvaroh tvárný. Pak jsem to zcedila, dala máslo, sodu a natavila, přidala zelený pepř, dala do formy a za okno- krájím asi po dvou hodinách za oknem. Mám venkovní křídla otevřená, je tam jen síť, takže je tam dost zima. Podle toho, co píše Petra, musí to být asi v tvarohu, protože já mám pořád svůj a pořád se to daří takto stejně. MOžná někomu vyjde sýr úplně jiný, proto to video, kde je to lépe znatelné než z fotek. Krásný večer
8.4.2012 at 9:37
Teda Kláro, nenapadlo mě, že to vezmete takhle svědomitě! Díky díky moc, jste fakt zlatá! Já mám tvaroh taky jen svůj, už se mi daří krásně od toho zádrhelu, ale mám ho teda většinou o něco tužší, víc vykapaný. Každopádně zásadní rozdíl je už v tom tavení, možná ho v mlíce vařím zbytečně dlouho, že to pak moc nahrudkuje. Ale hlavně, v momentě kdy přendám, přidám máslo a sodu, tak soda začne pěnit!!! A oddělí se mi vlastně taková tekutá složka a opět zbydou ty hrudky. Vůbec to nemám takhle tuhé a když jsem lila do formy, tak jsem prostě opravdu lila tekutou hmotu. No nic, zkusím z malinkého množství a uvidím. Ještě jednou díky díky moc!!!
Máte sníh? U nás poprašek 🙁
8.4.2012 at 10:01
No, tady je úplně regulerní sníh:-). Možná zkusit kvůli tomu pěnění sody, dát sodu jako v tom videu hned na vykapanou hroudu tvarohu. Přidávám k tomu máslo a pak to tavím až vše najednou. Možná, že v tom bude zádrhel. Jo a nevařím to dlouho, od té doby, co dám mléko s tvarohem na kamna, tak jestli je to tam deset minut, je to hodně. Mlíko nepřivedu k varu, jen ohřát a jakmile je tvaroh plastický, tak sundavám. Hezký den
8.4.2012 at 13:15
Vyzkouším to přesně jak říkáte, myslím, že jsem to tam nechala moc dlouho a pak taky tu sodu dám hned na hroudu a pak až máslo.
No a tady už zase kydá, chtěla jsem dnes vyrazit na petrklíče, ale připadala bych si jak Maruška. Tak sýrařím budu zkoušet a zkoušet tento recept.
Jo a úplně jsem zapomněla minule napsat – je fajn vás i slyšet, máte moc příjemný a sympatický hlas 🙂 Škoda, že jste tak daleko, občas by bylo fajn s podobně smýšlejícími lidmi pokecat. V tomto výjimečném případě musím říct, ať žije pokrok a internet 🙂
10.4.2012 at 9:14
Tak hurá, povedlo se!!!!! Dělala jsem vše podle videa, zásadní rozdíl vidím v tom, že hned jak se začal tvaroh v mléce tavit – odstavila jsem (předtím jsem nechávala dýl a právě to zhrudkovatělo až moc). Další poznatek – protože jsem dělala dvě věci najednou, nechala jsem tentokrát sražený tvaroh déle odkapat (nezbyla tedy opravdu žádná tekutina). No a poslední, sodu jsem dala přímo na hroudu, máslo pod to, takže nic nepěnilo a jen se pěkně tavilo! Za dvě hodinky krásně tvrdý sýr a opravdu moc dobrý – tedy, mě chutná, moje drahá polovička mé nadšení úplně nesdílí, no holt má vytříbený vkus a pokud to není poctivě udělaný sýr ze syřidla, u které strávím půl dne, tak to není ono 🙂
Každopádně já se odradit nedám a budu zkoušet různé varianty, tentokrát byl taky s pepřem. Takže ještě jednou díky díky moc za všechno a hlavně za čas, který jste tomu jen kvůli mě dala 🙂
10.4.2012 at 10:14
No krátce řečeno: je to chlap se správnou chutí! 😀 Mě by to asi taky nezaujalo (tím to ale nehaním) :-))))
10.4.2012 at 10:58
No jo, já vím 🙂 Je fakt, že se to s klasickým sýrem srovnat nedá a chyba byla, že ten byl na stole taky 🙂
14.5.2012 at 11:02
K tomu mému původnímu receptu – ta jedlá soda se má přidávat až úplně úplně nakonec,po všech ostatních přísadách, až je ten tvaroh/sýr už roztavený: přidat sodu, natavený tvaroh během chviličky vzkypí, ještě 2-3x promíchat a sundat z plotny a nalít do formy. Když chcete mít sýr trošku více pórovitý, mícháte v závěru jen takto málo 2-3x, když pak budete míchat déle, sýr jakoby „sedne“ a je pak takový tužší, méně pórovitý. Záleží také na množství přidané sody.
20.7.2012 at 22:21
Ahoj..Já mám úplně stejný problém.Poprvé se mi celkem povedl,až na to,že jsem v něm měla tvrdé hrudky tvarohu…Udělala jsem to tedy z jemnějšího tvarohu(ne tolik vykapanýho)a mám z toho zpěněnou polévku,která netuhne.. :-((( recept mne nadchl,ale nevím kde dělám chybu,že tam mám ty hrudky….
24.5.2012 at 6:59
Dobrý den,včera odpoledne jsem dělala poprvé sýr dle Vašeho receptu. Dopadl na jedničku,krásný žluťoučký sýr konzistence eidamu,jde strouhat,krásně se krájí a chuťově výborný. Díky za recept. Budu ho dělat pravidelně.Konečně nacházím recepty které jdou s přehledem dělat doma. Příště se pustím do mozzarely.
31.5.2012 at 10:22
Nazdárek všem,
teda nevím jak vám ,ale nám se z mámou povedl sýr hned na poprvé a je supeeer. Prostě nehledat žádnou logiku a jen mít trpělivost a i když tvaroh zpění tak míchat a míchat pomalu vařit a dílo je hotovo.
DÍK MOC za tak skvělej recept. Kdyby byly i další takové tak prosím písněte.
táta a máma
18.6.2012 at 22:15
Tak přímo tavený – jsem našla také tady:
http://www.mimibazar.cz/recept.php?id=65416
Snad někoho osloví.
19.6.2012 at 14:31
Osobně bych tento moc nedoporučovala.Když už, tak s práškem do pečiva a ne sodou. Prášek je trochu jiná tavící sůl, než soda. Jde o to, že princip je podobný, ale při pouhém roztavení tvarohu a přidání sody je soda hrozně cítit a sýr se povede v méně než 50%. Záleží hrozně na tvarohu, tučnosti, na tom, odkud tvaroh je, jak je hustý či řídký. Záleží i na množství másla. VElmi často z toho vznikne jen tekutá hmota ve které je velmi silně cítit soda. Zkusím to nějak dát do čísel, aby z toho vyšel vždy taveňák.
1.8.2012 at 20:01
Já si dělám tvaroh sama z domácího mléka bez syřidla.Myíte,že z takového by šel sýr udělat?Nepíšete,kolik sody nebo prášku do pečiva na jaké množství.Děkuji.
1.8.2012 at 20:04
Já si dělám tvaroh také pouze bez syřidla. Tento sýr je udělaný z tvarohu bez syřidla, myslím,že tam není psáno, že je to se syřidlem, takže ano, lze. Množství sody je napsáno v surovinách. Hezký večer.
9.8.2012 at 15:48
@Klára:
Klárko, nerozumím tomu, jak někdo z tvarohu, másla, jedlé sody udělá tavený sýr a jiný z mléka vysráženého tvarohem (tudíž také tvarohu?), másla, jedlé sody udělá tvrdý sýr. Jak to, že v prvém případě doporučujete PDP a v druhém případě sodu?
Vůbec nerozumím tomu rozdílu. Moc děkuji za názor.
9.8.2012 at 20:04
Zdravím Lenko, já té otázce úplně přesně nerozumím, ale pokud se ptáte na rozdíl mezi pdp a sodou, je to prostě každé jiná látka. Oboje jsou tavící soli a každá je jiná. To je vše 🙂
10.8.2012 at 21:46
dobrý večer,tak sem tehle sýr už dělala nesčetněkrát ,ale ze začátku se mi dařil úplně tvrdý,na strouhání ideální,pak hodně dlouho vůbec,nestuhl,pořád byl jak hnusný tvaroh,díky videu sem našla chybu,nechala sem ho v mléce dlouho a tvaroh místo aby se natavil se roztavil,díky videu už je sýr jak mám být,stejný jako na videu,ale už se mi nedaří udělat úplně tvrdý který sem měla nejrači, nevím čím to je,postup je stejný,dělám z kozího mlíka
9.12.2012 at 17:09
Tak to už zahřívám 40 minut a na dně mám pár lžic, husté kaše. Žádné hrudky se mi netvoří. Prvně jsem to vše míchal a to nebude to pravé ořechové. Když to začalo skoro vařit tak to bylo celkově husté, teď na povrchu řídké a dole trošku husté kaše, ale řekl bych, že to je tím, že to nemíchám. Pokusím se slít, ale bude toho tak na 2 -3 lžíce.
9.12.2012 at 17:11
Píšte zde v receptu – Přivedeme téměř k varu, aby se tvaroh v mléce jemně natavil. Netrvá to příliš dlouho. – Mate mě ten termín netrvá to příliš dlouho. 1 hodina je dlouho?
9.12.2012 at 18:12
Tak jsem to dodělal. Bohužel k natavení jsem tvaroh nedonutil.Hustá kaše z toho vznikla. Hnusně to nechutná, a tak to určitě sním 🙂 Tak nějak mi to připadlo, že jsem jen tak tvaroh naředil mlékem, zahřál, přidal sůl a sodu. Aby se mi to natavilo, od toho jsem byl daleko. Třeba by to chtělo dělat 2+2 hodiny. Na to jsem trpělivost neměl. Asi jsem použil horší tvaroh a mléko. Koupil jsem plnotučný tvaroh ve vaničce a plnotučné mléko k rychlé spotřebě. Teď mám “ sýr “ v lednici a zítra uvidím. Na strouhání to nebude, ale k jídlu určitě. Supr stránky!
9.12.2012 at 20:49
Dobrý večer, hodina i dvě je fakt hodně, mně to trvá tak max. deset minut. Viděl jste to video v komentářích? Tam je to vše přesně popsáno. A vaničkový tvaroh neee, to může být zásadní problém. Když už, tak v alobalu. Ale lépe si sehnat mlíko z mlékomatu, od sedláka, od krávy prostě a udělat si rovnou tvaroh.:)
12.1.2013 at 20:59
Ahoj,dělám tavený sýr pravidelně z domácího mléka ..Mlého dám ohřát až se začne dělat škraloupek,srazím ho trochou octa..pomalinku přidávám,dokud se mléko nesrazí.Potom hmotu přecedím a nechám chvilku okapat.V kastrůlku rozpostím lžičku másla,přidám sraženinu a trošku jedlé sody nebo kypříku.Osolim.Na mírném ohni vymíchám sýr podobný dřívějšímu 70% Ještě se mi nestalo,že bychsýr zkazila. Vše od oka,nic neměřím.Budu ráda,když se podělíte o zkušenosti s mým receptem..Hodně zdaru..
3.2.2013 at 20:18
Test
3.2.2013 at 20:47
Díky za zkažený večer. Kuchyň za…raná, 7 hrnců za…raných, přítelkyně na…raná, já na…raný. Výsledkem cca 90-ti minutového experimentu jsou 4 kupičky nažloutlého hrudkovitého gumového hnusu. Dělal jsem 4 modifikace (dle různých zde uvedených rad) ze dvou různých tvarohů, mléko přímo z kravína (doma pasterizováno), nepovedlo se zhola nic. Psychicky se srovnám tak po litru vína. Zítra jdu za paní, která pracovala v mlékárně, doma si nějaký ten sýr občas vyrobí. Dotáhnu jí k plotně a neodejde, dokud tu nebudu mít to, co jsem očekával od Vašeho receptu.
3.2.2013 at 21:03
Dejte si lexaurin a příště to klapne
4.2.2013 at 17:09
Co to je Lexaurin? Zelí je mi jasný, ale tohle?! 😀 Že bych to někdy taky zkusil 😉
4.2.2013 at 19:25
No hele, kdybyste zaběhl ke gynekologovi a řekl mu, že máte premenstruační syndrom, tak vám ho předepíše :)). Nejsem si jistá, jestli to klapne. Jinak já bohužel moc nevím, jen tuším, že ho bere velké množství lidí, kteří sem jezdí z Prahy. Mají ho v kabelce stejně jak kapesník. Je to taková lepší modifikace diazepamu a naše babička ho měla na Alzeimera a řekla bych, že postupem času, jak se zvětšovala doba strávená babičky spolu s panem Alzehimerem doma u rodičů, možná se zvětšoval i počet lidí, kteří jí na něj chodili :-). Prostě taková hezká, moderní pilulka, která velmi nenásilně umazává hardware 🙂 Ale vzhledem k tomu, že je pak člověku jedno ten výmaz, nějaký zkažený sýr musí mít úplně na salámu 🙂
4.2.2013 at 20:52
Tak dík 😉 Ten premenstruační syndrom si budu pamatovat, kdyby to náhodou přišlo.. 😀
18.3.2013 at 21:10
Lexaurin je antidepresivum .-), diazepam sedativum .-). Moc děkuji za tento recept na domácí sýr bez sýřidla , je to přesně to, co jsem hledala :-).
4.2.2013 at 8:32
Zdravim, tato reakce není pro vás, vy už jste nasratý, takže své plody jste již sklidil;-)Ale přeci jen pro příště. Recept je jen sdělení, jak někdo něco dělá a bez pochopení není výsledek vaší zásluhou, nýbrž zásluhou pouhé náhody. V souvislosti s tím jsem smáznul počítadlo, aby vás nemátlo kolik to mohlo pochopit lidí. No a na rozdíl od Kláry, radši než Lexaurin, doporučuji raději Zelí.
4.2.2013 at 17:07
Za devadesát minut nevyrobíte nic. Řekl bych, že ten výsledek odpovídá tomu času. Jestli jsem to dobře pochopil, tak jste vyráběl poprvé ;-)a hned čtyři modifikace :-O Recept není modla! Podstatné je pochopit proces 😉
5.2.2013 at 12:41
Dobrý den, dneska jsem zkoušela udělat podle Vás sýr z tvarohu, zrovna chladne v lednici, ale zdá se, že se povedl. Moc děkuju za recept! Eva
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.501463419904872.126727.346774498707099&type=3
6.2.2013 at 10:35
Kláro prosím o radu jaký mám koupit tvaroh a mléko na tento sýr neboť nemám možnost sehnat domácí.
děkuji Dáša
6.2.2013 at 10:42
Dagmaro, já nevím, zda vám dobře poradím, protože já to dělám fakt jen z domácího. Osobně bych udělala to, že bych si z mlékomatu, případně od sedláka koupila 20 litrů mléka, udělala si tvaroh a udělala sýr. Jinak bych určitě upřednostňovala mléko z mlékomatu, selské atd. ne nijak tepelně zpracované a tvaroh určitě ne ve vaničce, v celofánu, kostku, ale také dávat pozor, aby nebyl nějak tepelně upravovaný. Lépe polo nebo tučný. Nízkotučný bych nebrala.
12.2.2013 at 20:37
Dobrý den,
sýr se podařil i z kupovaného tvarohu, akorát se chci zeptat, kolik sýru máte z vašeho uvedeného množství surovin. Patrně tím, že jsem použila kupovaný tvaroh, měla jsem hotové cihly jen 400g. Napříště chci zkusit tedy nejdřív tvaroh a potom teprve sýr. Díky
9.2.2013 at 19:58
Právě jsme si sýr udělali, dali jsme do něj sušený medvědí česnek, tak jsem moc zvědavá, jak nám bude zítra chutnat :-)) A krásně to vyšlo, žádný zádrhel, asi jsme použili správný typ tvarohu. Díky za recept 🙂
13.2.2013 at 17:22
Tak jsem to taky vyzkoušela 🙂 Víc jsem solila, přidala jeden syreček aby to mělo výraznější chuť a při zahřívání tvarohu s mlékem přidala lžičku citronové šťávy. Přijde mi, že se zvýšila výtěžnost. Tvarohu bylo kilo, 10% tuku, mléko obyč čerstvé z krabice (1,5% tuku). Vyšlo mi z toho 750g sýra, který je prima. Kláro děkuju mnohokrát za další praktický recept do sbírky! Fotka sýra je zde: http://tiky22.rajce.idnes.cz/pochutiny,_mlecne_vyrobky_apod.#sr.jpg
20.2.2013 at 15:11
Také přidám svou trošku do mlýna. Sýr dělám také, mám ozkoušeno, že lze použít v nouzi i plnotučné trvanlivé mléko a běžný plnotučný tvaroh v kostce, vaničkový ne, ten je moc řídký s malým podílem pevné hmoty. Konečně se mi přes jarní prázdniny povedlo nafotit a sepsat postup, třeba se někomu hodí 🙂 http://jitkazajickova.blogspot.cz/2013/02/polotvrdy-domaci-syr-z-tvarohu.html
24.2.2013 at 22:43
Zdravim, tak i ja jsem vyzkousel recept na syr bez syridla. Priznam se, ze me lakala konzistence a fakt, ze jedine potrebne aditivum je soda. Syridlo je na me zatim moc velka chemie, jsem zacatecnik a zkousim teprv dostat do krve zakladni cinnosti pri zpracovani mensiho mnozstvi mlika jako je maslo, tvaroh, ricotta – vse jen s mlikem a funkcnim sporakem:-)
Syr vysel perfektne a to diky psanemu a take videonavodu:-), diky za nej! Jediny, co mi nevyslo, je soleni:-( Je potreba asi dost, protoze ja daval takovy tri solidni spetky a nestacilo:-( To je muj ukol do priste:-) Aspon ze provensalskyho koreni bylo dost:-)
Jeste mam dotaz ohledne te ricotty – mate ji na seznamu vyrobku nebo syrovatku vyuzivate prednostne jinak (na zadelani chleba, pro zvirata apod.) ? Diky Honza
19.3.2013 at 12:24
Dobrý den. Právě jsem dokončil výrobu sýra.Žádný šlágr.Tvaroh se mi vůbec nezačal tavit tak nevim co z toho po vychladnutí bude.Vše jsem dělal podle videonávodu ale už při vaření tvarohu v mléce se mi tvaroh nenatavil asi po hodině jsem mléko zcedil a musím říct že opravdu odtékala jen syrovátka.Jenže se mi to pak už nezačalo na másle tavit.Nicméně asi po hodinovém pokuse to natavit jsem to dal do srnčího hřbetu a dal za okno a uvidim co z toho bude ale nejspíš to pujde na kompost.Dále bych chtěl vytknout tomuto receptu že tu chybí jaký koli časy jak dlouho co provádět.
19.3.2013 at 12:43
Romane zdravím Vás a chápu, že můžete být rozčarovaný. Já se snažím pouze přiblížit ostatním, co lze a nelze dělat. Nechávám každému prostor, aby si našel své sám. Ono to u těchto věcí ani jinak nelze. MOhu sem dát přesné časy, ale pak napíše Jiří, že mu ty časy nesedí. Já mám svůj tvaroh, vy máte svůj nebo koupený a vždy to bude něco jiného. Takže se snažím přiblížit princip – proto také to popsání, co dělají tavící soli a co tamto a co ono. Snažím se přinést video, aby bylo vidět, jak v které fázi sýr vypadá. Víc nezmůžu. Chyba, proč se to netavilo, může být v tvarohu, může být v malém množství sody, může být ve špatné teplotě. Je to celkem jednoduchý recept a pokud se nedaří, je tam opravdu nějaká fatální chyba, nejspíše tvaroh, ale chce to zkoušet a zjistíte, co vám to dělá.
4.7.2013 at 12:12
Tohle je starý recept, děláme to doma též a máme to od matky mojí přítelkyně z Moravy. Vtip spočívá v tom, že se do toho musí dát prášek do pečiva (tzv. činidlo) které tam udělá tu chemickou reakci. Záleží též na kvalitě tvarohu. Časy se nedaj odhadnout, já to dělám tak dlouho až vidím, že se mi vysrážela syrovátka a trošku to pění, pak vyliju, nechám trošku odkapat hodím na pánev z máslem ochutím, nasypu prášek a zajřívám, až se to chová jako smažák.. Pozor na množství prášku, čím víc, tím lepší vlastnosti, ale chuť po tom prášku….
4.7.2013 at 12:17
Dovolím si oponovat :). V receptu činidlo je, ovšem nikoli pdp, ale jedlá soda. Pro mě například je to zásadní rozdíl, ale je pravda, že každý má jinou chuť. Pro mě je zásadní dělat sýr právě pomocí pouze jedlé sody. Určitě je na vyzkoušení každého. Předpokládám, že Roman podle návodu sodu přidal, takže problém musí být jinde než v činidle.
19.3.2013 at 22:03
Dobrý den,
právě jsem si vyrobila tvaroh, sice ne moc jemný, spíš hrudkovitý, ale nedala jsem se odradit a šla rovnou dál. Vyrobila jsem svůj první sýr typu bazalkový eidam, naprosto jemný, konzistentní, výborný!!! A to vše díky Vám. Je ho z 1,5 litru mléka od krávy (na tvaroh)a 1 litru 1,5% krabice jen 15 dkg, ale na první pokus jsem naprosto uchvácená, jak se to povedlo :o)
Takže zdravím na kopec a ještě jednou velký dík za Vaše stránky – jsou úžasné!
Iva
29.3.2013 at 14:30
@Lucek: Jen malá OT poznámka. Lexaurin není antidepresivum, nýbrž anxiolytikum, tedy lék na uklidnění :).
30.3.2013 at 20:29
Ano , to máte pravdu ;-). Předepisuje se na úzkostnou ataku , ale spektrum pokrytí duševních potíiží má i jako antidepresivum :-). Je to v podstatě to samé ;-). Na uklidnění rozhozené mysli . Asi si půjdu taky zobnout :D!
31.3.2013 at 9:45
Zdravím 🙂 Jsem veganka a tak mám dotaz, jestli by šel udělat takový sýr i za použití tofu místo tvarohu a sojového mléka (mimochodem, podle Vašeho receptu na tofu se mi konečně zadařilo! 😀 ). Nevím, jestli by rostlinné a živočišné produkty neměly jiné reakce..
16.5.2013 at 19:32
Tuto myšlenku už mám delší dobu v hlavě také, v nejbližší době bych to ráda vyzkoušela, Určitě výsledek zvařejním.
Jitka
26.5.2013 at 16:14
Diky moc za radu na prvni pokus se mi to podařilo přiště zkusim jiné přichutě.
28.10.2013 at 14:54
Zdravím po dlouhé době, s tofu takto pracovat nejde, mám vyzkoušeno. Místo tvrdého uzeného sýra ale můžete s úspěchem použít uzené tofu a čerstvý sýr nahradíte silken tofu, samozřejmě po náležitém ochucení :)Na souhrn různých druhů tofu se postupně chystám u mně na blogu…
23.6.2013 at 14:06
Dobrý den tak jsem se pokusila o syr dle vaseho navodu a musim rict ze se opravdu povedl je vyborny 🙂 akorat jedina vec mam tam mistama hrudky 🙁 muzete poradit proc?Dekuji
31.8.2013 at 9:56
Ny sýr jsme dostalatyp od kamarádky – měla ho moc dobrý. Tak jsem to dnes poprve zkusila z 1/2 l mléka z kravína + 1/2 kg tvarohu . Vše se dařilo . Jen mě překvapila rychlost natavení – to jsem nečekala – asi jsem tvaroh i hodně vymačkala – měla jsme hrudky a bylo to takové nespojené a hrudkovité , ale poradila jsem si tak, že jsme tu „hroudu “ sýra prostě v rukách ještě za tepla vyhnětala a hrudky byly pryč. Te´d se mi chladí v ledničce a zítra uvidím , ale vypadá tak , jak má vypadat . A ještě u toho dělám kynuté těsto na knedlíky se švestkama, takže časově se to dá zvládnout velice dobře při jakékoliv další práci v kychyni.
8.9.2013 at 20:36
Zdravím, sýr jsem dělala z kupovaného tvarohu v kostce a trvanlivého mléka,takže nic moc…konzistence dobrá, ale chuť mdlá, musím změnit suroviny. Jak budu mít víc času tak skočím k sedlákovi.Ráda bych si dělala sýry, ale když člověk nemá krávu, je to obtížné a nákladné.
9.10.2013 at 17:54
Zkusil jsem to z domácích surovin, ale nic se mi netavilo. Udělal jsem si vlastní tvaroh z mléka od krávy, pak jsem sice navařil v mléce, ale přímo v syrovátce tvarohu. Pak ale vše další dle receptu a nic než nějaké kousky sraženiny jsem nevyrobil.
Mám už za sebou výrobu parenice a vím, že z tvarohu samotného se sýr udělat nedá, pokud mléko na výrobu nenaočkuji trmofilní kulturou. Tak si nejsem jistý, jestli se podle tohoto receptu bez vykysání tvarohu dá opravdu vyrobit tavený sýr.
9.10.2013 at 18:15
Ludvo, zdravím. Věřte tomu, že to tak je a základ je, věřte nevěřte – právě to mléko. Pokud to uděláte bez mléka a tuto část přeskočíte, neuděláte to. Já to též zkusila pouze v syrovátce, říkala jsem si, proč ještě dávat mléko, ale je to jednoznačně důležité a bez této fáze sýr neuděláte.
Hezký večer.
22.11.2013 at 21:22
Tak jsem to dnes zkoušel. No taveňák mi nevyšel. V první fáze všechno v pořádku. Srazilo se, nalil do cedníku s plátnem a nechal okapat. V další fázi jsem dal do hrnce máslo, z plátna vysypal okapaný tvaroh, přidal jedlou sodu, míchal a zahříval. Nepřipalovalo se to, odpařovala se voda, zahustilo se to. Pak jsem přidal sůl, pepř, papriku a míchal. Dokonce jsem tam ještě přidal další půl lžíčky jedlé soli, ale tavící zázrak se nekonal. Udělal jsem něco mezi LUČINOU a BALKÁNSKÝM sýrem 750 g, 1,1 litra kysaného podmáslí. Odpařil jsem cca 0,55 lit vody.
Použité suroviny : 4x 250 g tvaroh plnotuční, l ltr čerstvého 1,5% mléka a přidal jsem ještě zakysanou smetanu 16% 400 g (cca 2,4 kg).
Kde pak se stala chyba?
23.3.2014 at 11:50
Dobrý den,
dnes jsem narazila na váš komentář. Nejsem si jistá. Nejsem profesionál a nedokážu vám to popsat na biochemické bázi, zkouším to víceméně formou pokus omyl, když se něco nedaří, což si mohu vzhledem k přítomnosti většího množství surovin dovolit. V komentářích naleznete případě i video, že tavení skutečně funguje. Osobně bych řekla, že přidaná kysaná smetana udělá s produktem právě to, co se vám stalo. Přidával jste jí kam? Do tvarohu s máslem, nebo až do hotového produktu nebo přímo do mléka? POkud dělám sýr pouze s máslem, tvarohem a pozor – mlékem, vždy je tam nutné mléko, tak se vede krásně tažený sýr. Zkusím to doma se smetanou, až bude zase mléko.
9.7.2014 at 2:02
Postupoval jsem podle Vašeho návodu. Kysanou smetanu jsem tam dal hned spolu s mlíkem, s tvarohy a zahřál. Krásně se to vyzráželo cez plachetku přecedil. Pak jsem do hrnce dal máslo, obsah plachetky, přidal sodu, koření a zahřál. Vzikla mi hmota mezi Lučinou a Balkánským sýrem.
28.10.2013 at 14:59
Varianty sýra bez syřidla, jak chutnají nám doma:
http://jitkazajickova.blogspot.cz/2013/10/domaci-kremovy-syr-bez-tavicich-soli.html pomazánkový sýr jemný
http://jitkazajickova.blogspot.cz/2013/10/domaci-tavena-pomazanka-z-olomouckych.html pikantnější „pánská“ verze
16.2.2014 at 8:31
Já jsem sýr udělal zcela jednoduše. Zamíchat jsem tvaroh se sodou, zalil rozpuštěnými máslem a celé to vrazil do mikrovlnné trouby. Za pět minut hotovo a skutečně k jídlu. Žádné mléko a vaření a slévání. Nejspíše záleží na surovině. Tvaroh od sedláka. Máslo z mlékárny. Soda z trapného supermarketu. Jinde jsem ji ne sehnal.
16.2.2014 at 19:44
mno… tak som to dnes skusila. domace mlieko, domaci uplne cerstvy dnes dokvapkany tvaroh. vsetko islo ako po masle, len vysledna hmota je uplne biela, nie ako u teba na obrazku Klara. tak uvidime rano co z toho bude 🙂 som zvedavaaa 🙂
24.2.2014 at 21:10
skoncilo to teda tavenakom. je biely a roztieratelny. bohuzial, ani nestvrdol a struhat sa teda neda.
15.4.2014 at 17:34
Už několikrát jsem dělala tenhle sýr. Je výborný, ale mám ho vždy docela dost tvrdý. Dá se to nějak ovlivnit? Kámoška dělá stejně a má ho měkký. Nevíme proč.Tak kdyby vás náhodou něco napadlo…
27.5.2014 at 23:41
Dobrý den, tento sýr dělám už dlouho, ale dělám ho z plnotučného tvarohu, pokud možno domácího, pořádně vylisovaného, dělám to stylem, že do pevnějšího plátýnka dám půl kila tvarohu, zamotám a u televize promačkávám, až tam nemám žádnou syrovátku. Pak osolím asi necelé půl lžičky soli, jedné lžičky jedlé sody a promíchám. Do hrnce dám 10dkg másla a jak se roztopí dám tvaroh, míchám, až se úplně roztopí, já přidávám šunkový salám nastrouhaný a naliji do srnčího hřbetu, který je vyložený potravinovou fólií. Nechám schládnout. Tento sýr mi jde pokaždé mazat na chleba jako kupovaný.
4.6.2014 at 12:43
Pěkný den, právě jsem udělala svůj první tavený sýr bez syřidla a je výborný. Právě tuhne, jen nevím jestli nebude sněden před ztuhnutím. Povedl se na první pokus. Díky za geniální a jednoduchý recept. Katka
4.6.2014 at 12:47
Katko, já ho dělala už v zimě a vždy se krásně povedl, ten první asi nejlépe, vždycky jsem měla trochu jinou konzistenci, ale byl super. Byl to pro mne hotový zázrak, že se to takto dá udělat. Jenom ta výtěžnost byla trochu asi menší, ale neva.
6.6.2014 at 12:59
Je to tak, Markéto. Mě zase mrzelo, že se syrovátkou odtekla i smetana. Ani by bylo lepší dělat z odtučněného a přidat víc másla.
6.6.2014 at 8:47
zdravím na kopec a chtěla jsem se zeptat nikde v recepisu není sůl je to nějaký záměr ? delala jsem ho 2x jako je v pohodě jen tak nějak mdlé chuti tak jsem dneska dělala znova a dala sůl, jen mě spíš zajímá zda to má nějaký důvod že se tam sůl neuvádí, díky za info 🙂
6.6.2014 at 13:11
Zdravím, já jsem solila. Není to v receptu, ale až dál v postupu ,mezi 3. a 3. fotkou 🙂 Katka
6.6.2014 at 13:14
Oprava: mezi 3. a 4. :-))
6.6.2014 at 13:17
Ach jo, je to mezi 2. a 3. 🙂
6.6.2014 at 13:47
😀 aha sem slepá no 🙂 díky 🙂
19.11.2014 at 14:25
Měl bych jeden recept na sýr bez syřidla a kultur, třeba jsem výše špatně četl a nevšiml si, že už ho někdo přede mnou publikoval. Tak tedy:
6 litrů mléka zahřát na 65°
vlít 150 ml octa, hned se začne srážet sýr
zalít cca půl litrem studené vody, aby to trochu zchladlo
cedníkem vyndat sýr na cedník a nechat okapat asi 10 minut
pak po částech sýr zlehka ždímat v rukách, že skoro nevytéká už žádná syrovátka
poté sýr rozprostřít na pracovní desku a přidat dle chuti – sůl (já dávám na tohle množství mléka plnou polévkovou lžíci) pak třeba dva střední stroužky česneku, prostě co kdo rád
no a takto připravený sýr vyválím, jako když se vyvaluje těsto na knedlíky, z kraje se trochu rozpadá, ale pak se udělá krásná koule, tu pěkně namačkám třeba do misky a šup se sýrem do rána do lednice, ráno si ho můžete dát k snídani, není třeba žádného zrání
Zkuste to, doporučuju, je výborný
29.12.2014 at 12:50
Bude tento recept fungovat i s tvarem, ve kterém není syřidlo?
29.12.2014 at 13:04
Ano, tento sýr na fotkách je dělaný z tvarohu, který nebyl vyroben pomocí syřidla. Hezký den.
10.1.2015 at 17:18
Zdravím,
1. proč ocet na výrobu tvarohu = jde to i bez něj. Nechat zkysnout mléko, pak zahřát, nechat srazit (neuspěchat a počkat až se srazí – teplota rozhoduje o typu/tvrdosti tvarohu), zcedit přes husté nerezové sítko nebo plátno, nechat odkapat a tvaroh je na světě. Nelze vyrobit z nekvalitního mléka! Z tvarohu ženská (pardon i chlap) s fantazií může kouzlit pomazánky,
2. pokud používáte prášek do pečiva, pak není třeba bát se syřidel :o))))))
Na netu jsem načerpala hodně znalostí, ale stále nestačím žasnout, co někteří v rámci „domácí výroby“ vymyslí (prášek do pečiva!!!).
Chcete-li jednoduchý mazací sýr smíchejte KVALITNÍ suroviny – jogurt 500g a kelímek kvalitní šlehačku 30% + osolit, nalijte přes vyvařený k tomu určený kapesník (či jiné plátýnko) na nerezový cedník, který leží na misce a přiklopte. Do rána vykape syrovátka a máte kvalitní sýr.
V jednoduchosti je síla. Za každou dobrou zapomenutou myšlenku našich předků jsem vděčná, ale rozum se dnes nějak vytrácí – i některé reakce zde stoji „za to“ ;o).
10.1.2015 at 17:41
Zdravím Vás Evo. Děkuji za komentář. Nejsem si úplně jistá, jestli skutečně toto „Na netu jsem načerpala hodně znalostí, ale stále nestačím žasnout, co někteří v rámci „domácí výroby“ vymyslí směřujete k této stránce? Pokud ano, omlouvám se vám moc, že jsem vás receptem, který jsem zde uveřejnila uvedla v omyl, zamyslím se nad sebou. Hned zítra zkusím tvaroh podle vašeho receptu, začnu dělat tvarohové pomazánky (dokonce prý vyšla jedna knížka, Domácí mlékař nebo jak a tam je asi 30 receptů na sýry jen z přírodního tvarohu – mám o čem přemýšlet) a dávám si předsevzetí do NOvého roku – koupím syřidlo a jdu do toho. Díky za nakopnutí. Klára
11.1.2015 at 19:47
hihihi …….. to jsem se s chutí zasmála, díky Kláro. Jen si nejsem jistá, že Vaše odpověď bude správně pochopena …….
3.1.2016 at 18:21
Tak po začátku kdy jsem byyla opradu hodně skeptická – nakonec to vypadá tak, jak jsem si představovala. Jen mléko se mi vůbec nesrazilo, nepomohlo prošení, nadávky, ani ocet. může to být tvarohem?
6.2.2018 at 4:24
Ahoj, zdravím vás, nešlo by zaktualizovat video? není dostupné 🙁 …a to je pro všechny amatéry jako jsem já velká škoda
6.2.2018 at 18:57
Mrknem na to 🙂
30.7.2021 at 11:42
Dobrý den, bohužel nefungují obrázky a to ani v jiném prohlížeči. Ráda bych sýr zkusila udělat, ale jsem úplný začátečník a s obrázky to jde vždy lépe. Moc děkuji Barbora